ניהול סיכונים הוא חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית. למה? משום שבתקופתנו משברים כלכליים הם לא תאוריה. הם תוצר של משק עולמי דינמי שמושפע מאירועים גלובליים קיצוניים, חלקם צפויים וחלקם לא, את חלקם אפשר לנהל ואת חלקם לא. האירועים האלה, גלובליים ככל שיהיו, משפיעים על הפעילות העסקית בכל מדינה, בכל תחום ובכל ענף; הם מאיימים על היציבות של בתי העסק ומערערים את מצבם בכל היבט.
השנים האחרונות לימדו אותנו שאין מנוס מהיערכות מתאימה למשברים, ושיש ללמוד איך לנהל משברים גם בימי שגרה וגם ברגע האמת. היכולת שלנו לצפות את האתגרים העתידיים, סוללת את דרכנו ואת דרכו של העסק לצמיחה ועשויה להציל אותו מקריסה. ולכן ניהול סיכונים הוא תנאי עיקרי לניהול עסקי נבון. אז איך עושים את זה? איך משלבים ניהול סיכונים בפעילות העסקית היום-יומית, ואיך מתכוננים למשברים ומנהלים אותם בהצלחה? בואו נבדוק.
איך מזהים סיכונים בפעילות העסקית?
אף על פי שלא פשוט לזהות סיכונים בפעילות העסקית, חשוב להקדיש לכך זמן ומשאבים. כדי לזהות סיכונים ולנהל אותם צריך לאמץ גישה מעשית הכוללת בחינה מתמדת של כל האירועים המאתגרים שעלולים להשפיע על העסק ולגבש תוכנית יעילה להפחתתם או למניעתם.
אירועים מאתגרים הם למשל:
- הפחתה ברווחיות העסק.
- שינויים בשיעורי הריבית.
- תנודות בשערי חליפין.
- משברים ביטחוניים, בריאותיים או כלכליים, עולמיים ו/או מקומיים.
- ועוד.
נוסף על כך יש להביא בחשבון גם סיכונים תפעוליים כמו שיבושים בשרשרת האספקה, כשלים טכנולוגיים או תחלופת עובדים וכן בעיות משפטיות, ענייני רגולציה, פגיעה במוניטין של העסק וסיכונים אסטרטגיים.
לאחר שמזהים את הסיכונים, יש לנתח אותם ולהבין איך הם צפויים להשפיע על העסק ועל הפעילות העסקית ומהן ההשלכות הפיננסיות, הניהוליות והתפעוליות שלהם. ניתוח הסיכונים בכל תחומי הפעילות של העסק מאפשר לבעל העסק לגבש תוכנית עבודה כדי למזער את השפעתם. ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים) הוא שיטה יעילה אחת לניתוח סיכונים ולניהולם.
שיטה יעילה נוספת היא מעקב אחר מגמות כלכליות, שינויים רגולטוריים והתפתחויות בתעשייה וגיבוש תוכנית עבודה לכל תרחיש אפשרי. חושבים על ניהול סיכונים בעסק? עליכם להבין את היתרונות של ניהול סיכונים עסקיים כך שתוכלו להפוך משבר להזדמנות לצמיחה של העסק שלכם. כיוון שניהול סיכונים מצריך לא רק גישה מעשית אלא גם חשיבה יצירתית ונכונות לשנות סדרי עדיפות כדי להתאים את הפעילות העסקית לרוח הזמן גם אם היא מאתגרת.
אסטרטגיות לניהול סיכונים בעסק
כדי לנהל סיכונים ביעילות ולשמור על יציבות העסק ועל הצלחתו גם בתקופות של משברים יש לגבש אסטרטגיה מתאימה. הינה כמה היבטים באסטרטגיית ניהול סיכונים בשוק. היבטים אלה הם עמוד תווך בכלכלה המקומית.
- זיהוי סיכונים והערכתם – ניתוח הגורמים המשפיעים על הפעילות העסקית גם בהיבט הכספי וגם בהיבט התפעולי. יש סיכונים פנימיים כמו בעיות תזרים, בעיות אשראי וחוסר יעילות פיננסית; ויש סיכונים חיצוניים כמו פעילות מתחרים, תנודות בשוק ושינויי אסדרה.
- גיוון בפעילות העסקית, גיוון במוצרים וגיוון בשירותים. הגיוון מאפשר לבעל העסק לשלוט בסיכונים ובהשלכותיהם. הרעיון בגיוון הוא לא להסתמך על לקוח אחד, ספק אחד או שוק אחד אלא לגייס לקוחות שונים בשווקים שונים ולעבוד עם ספקים שונים.
- פיזור הפעילות העסקית והתמקדות בכמה תחומי פיתוח (מוצרים, שירותים, קהלי יעד). הפיזור יגן על העסק מתנודות בשוק ומהשלכות של כישלונות מקומיים בתחום זה או אחר.
- כתיבת נהלים לניהול סיכונים והטמעתם. פיתוח מערכות ומהלכים לניהול סיכונים. חשוב לבחון את הנהלים, המערכות והמהלכים הללו בשגרה ולעדכן אותם בכל עת כדי להבטיח את יעילותם, לעקוב אחר הסיכונים, לטפל בהם ביעילות ולמזער את הנזקים.
- גיוס בעלי עניין שיכולים לעזור בעיתות משבר ולסייע בניהול הסיכונים. בעלי עניין חשובים הם שותפים עסקיים, חברי הנהלה, ספקים, לקוחות, עובדים בכירים וגופים רגולטוריים. יש לנהל עם בעלי העניין תקשורת פתוחה וכנה, להכניס אותם בסוד העניינים ולשמור איתם על קשר שוטף.
- השקעת משאבים בטכנולוגיות מתקדמות כמו תוכנות ויישומים לניטור סיכונים, לזיהוי מגמות שוק, לניתוח נתונים ולמעקב אחר התפתחויות בזמן אמת. יש לזכור שניהול סיכונים הוא תהליך מתמשך שמחייב ערנות, יכולת הסתגלות, גישה מעשית וחשיבה יצירתית. רק כך אפשר להבטיח את החוסן של העסק ואת הצלחתו.
- בדיקת הכיסוי הביטוחי של העסק. בחינת הפוליסות הפעילות וקניית פוליסות רלוונטיות כמו ביטוח מצאי, ביטוח מעבידים, ביטוח צד ג' וביטוח אחריות מקצועית.
- כתיבת תוכניות חלופיות שמתאימות לכל תרחיש מקומי או עולמי ועדכונן מעת לעת.
להכין את העסק לתקופות משבר
גישת 'היה נכון' היא כלל אצבע בניהול סיכונים. למה הכוונה? הכוונה היא להיערכות למשברים בשגרה כדי לנהל אותם מעמדת יתרון בתקופות משבר. אף על פי שאפשר לחזות שינויים כלכליים עולמיים, להעריך שינויים במגמות עסקיות ולזהות תנודות בשווקים, אי אפשר לחזות תאריכים וקשה להניח את האצבע על ההשלכות של כל אירוע גלובלי.
אז מה עושים? ראשית, כותבים תוכנית עסקית לעבודה בתקופות משבר. התוכנית צריכה לכלול את התקציב המעודכן, להתוות דרכי עבודה בתרחישים שונים ולהבטיח את עתודות המזומנים. שנית, לומדים לשלוט בהוצאות. שליטה בהוצאות כוללת בחינה מתמדת של עלויות והוצאות ואיתור חלופות חסכוניות בכל תחום. כדי לשלוט בהוצאות צריך לייעל את התפעול, לנהל משא ומתן עם ספקים ולהפחית הוצאות מיותרות.
נוסף על כך, קובעים סדר עדיפויות לתזרים המזומנים, מייעלים את פעולות הגבייה ודואגים לתנאי תשלום גמישים לספקים. ולבסוף, מכניסים את בעלי העניין בסוד העניינים. קשרי עבודה המבוססים על כנות, בונים אמון ומבטיחים את המסירות של כל הצדדים ואת התגייסותם המהירה לניהול המשבר. אין מה לעשות, משברים הם חלק מהחיים וחלק מהפעילות העסקית, ואם נערכים להם, אפשר לנהל אותם בחוכמה, בנחישות ובקור רוח ולצלוח אותם בלי לפגוע בעסק.
להוביל את העסק ממשבר להזדמנות
תוכלו לדעת שאתם ערוכים למשבר אם אתם מנהלים את הסיכונים ביעילות ומתמודדים היטב עם כל האתגרים. נכון, בזמן משבר לא קל לחשוב קדימה או לתכנן תהליכי הבראה, אך כיוון שאתם ערוכים ומצליחים לנהל את הסיכונים, אתם יכולים למנף את האירועים הלא פשוטים ולהוביל את העסק ממשבר להזדמנות.
יש כמה דרכים לנצל את ההזדמנויות שהמשבר מציע. ראשית, אפשר להתמקד בחדשנות. כן, דווקא בתקופות מאתגרות צריך לדעת איך לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא דרכים יצירתיות להוסיף ערך ללקוחות; שנית, אפשר לבחון שווקים חדשים, לפרוץ אליהם, לחתור לשותפויות חדשות, להשקיע בטכנולוגיות מתאימות ולמצוא פתרונות יצירתיים לכל הבעיות העומדות על הפרק; נוסף על כך, אפשר גם למנף את משאבי העסק ואת החוזקות שלו. חשבו על כל הנכסים הייחודיים שיש לכם לרבות מיומנויות, כישורים, ניסיון וידע של אנשי צוות והפיקו מהם תועלת.
השתמשו בהם כדי להציע ללקוחות מוצרים חדשים ושירותים מתאימים ומנפו אותם; ולבסוף, אפשר להשתמש במשבר כזרז לשינוי. העריכו את התהליכים העסקיים, זהו תחומים אפורים שצריך לשפר והטמיעו את השינויים הנחוצים. נצלו כל הזדמנות להתייעלות ועצבו את המודל העסקי מדי יום, והכי חשוב – אל תחששו לשנות ולהשתנות בכל רגע. אתם יכולים לצאת מחוזקים ואיתנים מכל משבר, כי משבר הוא לא סוף הדרך, הוא צומת דרכים שטומן בחובו הזדמנויות רבות. נצלו את ההזדמנויות שנקרות בדרככם ותוכלו לסלול את הדרך של העסק להצלחה.
אומנם יש סיכונים תפעוליים רבים בפעילות העסקית, אך עיקר הסיכונים הם סיכונים כספיים. ולכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע, מומחים לניהול עסקי ופיננסי, ולנהל את הסיכונים יחד איתם:
- לבדוק את הגיוון העסקי.
- לנהל את תזרים המזומנים.
- לגייס ממון ולהשקיע במחזור כספים.
- לנהל את הספרים בקפידה.
מנהלים עסק? בעולם מהיר ותחרותי אתם לא יכולים להישאר מאחור. ניהול סיכונים רב-תחומי יבטיח את היציבות של העסק ויוביל אותו להצלחה.
העסק שלכם נקלע למשבר? זקוקים לעזרה מקצועית של חברת ייעוץ וליווי עסקי מקצועית עם ניסיון של שנים ומאות לקוחות מרוצים? צרו קשר עם פפר פיננסים ונשמח לעזור לכם לצלוח את המשבר הכלכלי ולחזק את העסק.