חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בדיקת הלוואה לעסק ב-3 שלבים

נתחיל בשאלון קצר המורכב מ-3 שלבים בלבד, על מנת להבין טוב יותר את הצרכים הייחודיים של העסק שלכם.

לאחר מילוי הטופס, אנחנו ניצור אתכם קשר על מנת להתאים לכם את ההלוואה המשתלמת והמתאימה ביותר!

ליצירת קשר וייעוץ מקצועי

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

תוכנית עסקית למסעדה

כתיבת תוכנית עסקית למסעדה
תוכן עניינים

כמו כל עסק חדש גם עסק חדש בענף המסעדנות מחייב מחקר מקיף, תכנון שיטתי ותוכנית עסקית ממצה. לא נגזים אם נאמר שתוכנית עסקית היא הדבר החשוב ביותר לכל עסק, בין שמדובר בעסק שנמצא בתהליכי הקמה, בין שמדובר בעסק פעיל וּותיק, ובין שמדובר בעסק שנקלע לקשיים.

תוכנית עסקית למסעדה היא תוכנית ייחודית, מפורטת ומקיפה ויש בה פרקים הרלוונטיים לענף המסעדנות באופן פרטני, לתחרותיות המאפיינת אותו, לסיכון שנובע מהתחרותיות הגבוהה ולדרישות הפרטניות שמחייבות את ניהול המסעדה.

חולמים להקים מסעדה? אתם צריכים תוכנית עסקית. התוכנית העסקית תדריך אתכם בתהליך שלב אחר שלב ותתווה לכם דרך לניהול שיטתי ואיכותי גם לאחר שלב ההקמה ובהמשך.

איך מגבשים תוכנית עסקית למסעדה? מה כוללת תוכנית עסקית למסעדה? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

מדוע תוכנית עסקית למסעדות חשובה?

תוכנית עסקית היא מפת הדרכים של המסעדה. היא מקיפה, יסודית, ממצה ומותאמת לסוג המסעדה בין שמדובר במסעדה פעילה שנרכשה זה עתה, ובין שמדובר ברשת מסעדות או במסעדה חדשה שנמצאת בשלבי התכנון, הבנייה, העיצוב וההקמה.

היזמים, בעלי המסעדה, צריכים לדעת שלכל מסעדה ולכל קונספט יש יתרונות וחסרונות, וכדי להתגבר על החסרונות, להתמודד עם כל המהמורות המופיעות בדרך, לייעל את העבודה ולראות רווחים חשוב להתאים תוכנית עסקית למסעדה גם אם מדובר במסעדה פעילה וותיקה, וגם אם מדובר במסעדה חדשה שטרם נפתחה לקהל.

הקונספט של המסעדה ישפיע לא רק על התכנון שלה ועל אופן הניהול שלה אלא גם על התוכנית העסקית שתלווה אותה.

איך זה יבוא לידי ביטוי? ובכן, מסעדה ביתית תפנה לקהל יעד שונה ממסעדת גורמה; מסעדה מזרחית תעוצב אחרת ממסעדה איטלקית; וימי השירות של מסעדת פועלים כשרה יהיו שונים מימי השירות של מסעדת יוקרה שאינה כשרה.

לתוכנית עסקית של מסעדה ביתית יהיו דגשים שונים מאלה של מסעדת גורמה; תוכנית עסקית למסעדה איטלקית תהיה מקיפה יותר מתוכנית עסקית למסעדה מזרחית או למסעדת פועלים; תוכנית עסקית למסעדה כשרה תייחד פרק או שניים לענייני כשרות, ואילו תוכנית עסקית למסעדה שאינה כשרה תוכל לוותר על הנושא זה.

הנושאים המשותפים לכל סוגי המסעדות יעסקו בפן הניהולי, הפיננסי והאסטרטגי של המסעדה; בניהול המשאב האנושי; בתכנון הלוגיסטיקה, השינוע והעבודה עם הספקים; במערך השיווק והפרסום; בבדיקת המתחרים; באפיקי המימון, במינוף ובתוכניות לעתיד.

כיוון שתוכנית עסקית היא כלי רב-ערך לניהול מסעדה בכל שלב, יש להיערך לגיבושה ולכתיבתה כבר בשלבי היזמות הראשונים.

מנהלים מסעדה ללא תוכנית עסקית? אל דאגה. אפשר לגבש תוכנית עסקית בכל שלב, לייעל באמצעותה את העבודה, להגדיל את הרווחים ולשפר את התוצאות.

שלט פתוח במסעדה חדשה

סעיפים מרכזיים בתוכנית עסקית למסעדה

תוכנית עסקית טובה משתנה ממסעדה למסעדה ולוקחת בחשבון גורמים כמו סגנון המסעדה, שוק היעד, מיקום וכדומה.

להלן המרכיבים העיקריים של תוכנית עסקית למסעדות:

  1. מיקום
  2. מימון והשקעות
  3. תמחור התפריט
  4. צוות עובדים
  5. שיווק
  6. מערך ניהולי, ארגוני ופיננסי

1. מיקום

אחד המאפיינים החשובים שמשפיעים על הצלחת המסעדה הוא הלוקיישן שלה. לוקיישן איכותי ימשוך לקוחות ויבטיח את שביעות רצונם.

מהו לוקיישן איכותי? מקום מרכזי בלב העיר או ביישוב תיירותי, דרכי גישה נוחות, תחבורה ציבורית אמינה וחניה בשפע. מסעדה מצוינת בלוקיישן איכותי תצליח למשוך קהל של לקוחות מזדמנים נוסף על הלקוחות הקבועים.

בעלי המסעדה לא יצטרכו להשקיע רבות בפרסום כיוון שהלוקיישן הוא פרסום העומד בפני עצמו, ומערך השיווק מתבסס על שביעות רצונם של הלקוחות הקבועים והמזדמנים ועל חוות הדעת שלהם.

לעומת זאת ללוקיישן מרכזי בלב העיר, במרכזי בילוי, באזורים עם תנועה או במרכזים מסחריים הומים יש מחיר. דמי השכירות בו יהיו לרוב גבוהים יותר מדמי השכירות באזורים נידחים, והדרישות של הרשויות המקומיות יהיו רבות ויכללו ארנונה גבוהה, אגרות רישוי, פיקוח עירוני תדיר ודרישות בתחומי התברואה והבטיחות.

חשוב להביא בחשבון מאפיינים נוספים שנלווים להיבטים השונים של הלוקיישן, והם – סוג האוכלוסייה המקומית והיכולות הכלכליות שלה וכן מסעדות אחרות ומובילות שפועלות באזור ומהוות תחרות.

תוכנית עסקית למסעדה אשר נכתבה ביד מקצועית תנתח את כל המאפיינים של הלוקיישן, תקבע את הכדאיות הכלכלית של המסעדה בלוקיישן הנתון ותוביל את המסעדה להצלחה.

2. מימון והשקעות

אין ספק שמסעדה מחייבת השקעה כספית גדולה. מימון, כידוע, משחק תפקיד נכבד בתהליך הקמת המסעדה וגם בשלבי ההפעלה המתקדמים.

יזמים שנמצאים בשלב ההקמה צריכים להעריך את עלויות ההשקעה ואת היכולת שלהם לגייס ממון, להשתמש בו בחוכמה ולהחזיר אותו לפי התנאים שקיבלו מהמוסד המממן.

ההשקעה הכספית במסעדה כוללת:

  • עבודות בנייה, שיפוץ ועיצוב לפי הקונספט השיווקי שלה.
  • השקעה בציוד וברהיטים.
  • תשלומי מיסים, אגרות, היתרים ורישיונות.
  • השקעה של ההון החוזר.

יש להגדיר את ההשקעה הנדרשת להקמת המסעדה ולתקופת ההרצה שלה ולפי זאת לתכנן את מקורות המימון הדרושים. לפי ההון העצמי העומד לרשות היזמים הם יכולים להגיש בקשה להלוואה מהקרן להלוואות בערבות המדינה, לגייס משקיעים ולפנות לבנקים או למוסדות החוץ בנקאיים.

תוכנית עסקית מקיפה תקדיש פרק נכבד לתכנון המימון, למיצוי כל אפיקי המימון ולשימוש מושכל בהון שגויס.

3. תמחור התפריט

התמחור (פוד קוסט) הוא נדבך חשוב בדרך לרווחיות המסעדה ולהצלחתה הכלכלית. הוא רלוונטי גם בשלבי ההקמה וגם בתהליכי ההתייעלות. הוא אחד העלויות המרכזיות של העסק וחלק בלתי נפרד מפעילותו. תמחור נכון של המנות חיוני להצלחת המסעדה ויש ליישם אותו בתבונה.

אם מדובר במסעדה חדשה, התוכנית העסקית תתמחר את המנות לפי עלויות המזון, התפעול והשינוע ובהלימה למחירים המקובלים בענף המסעדנות, לסוג המסעדה וללוקיישן שלה. אם מדובר במסעדה ותיקה, התוכנית העסקית תעדכן את מחירי המנות בהלימה לתהליכי ההתייעלות.

תוכנית עסקית למסעדה

4. צוות עובדים

עלויות השכר של צוות העובדים במסעדה הן נתח משמעותי בהוצאות החודשיות.

עלויות השכר כוללות את השכר של מנהל המסעדה, של השף, של הסו־שף ושל עובדי המטבח, המלצרים, המארח, מנהלי המשמרת, צוות הניקיון וצוות האבטחה.

יש לזכור שעלות השכר היא העלות ההחזקה של העובד ולאו דווקא שכר הברוטו שלו הכולל מיסים, דמי ביטוח לאומי והפקדות לקופות גמל ולקרנות למיניהן.

תוכנית עסקית ממצה תנתח לא רק את עלויות השכר של צוות העובדים, היא גם תתווה דרך לחלוקה הגיונית של השכר בין העובדים בהלימה לוותק של כל אחד מהם ותנקוט אמצעים לייעול הוצאות השכר ולצמצומן.

5. שיווק

מערך השיווק הוא אחד היסודות שעליהם עומדת מסעדה טובה ומצליחה. הוא יושפע מהייחודיות של הקונספט ומהיעדים של המסעדה.

נושא השיווק והפרסום הוא אחד הפרקים החשובים ביותר בכל תוכנית עסקית ובמיוחד בתוכנית עסקית של מסעדה בהקמה או מסעדה פעילה.

התוכנית העסקית תבחן את ערוצי השיווק הקיימים או המתוכננים ותתאים אותם לחזון העסקי של המסעדה.

היועץ העסקי שמגבש את התוכנית העסקית למסעדה, יתכנן יחד עם הבעלים את שיטות השיווק הרצויות והמתאימות. הוא ימליץ על צוות יחסי ציבור, על השקעה במיתוג, בשיווק ובפרסום, על שימוש במדיה החברתית והמקוונת, על חלוקת עלוני פרסום ועל כרטיסי ביקור ועל סקרי שביעות רצון שיופצו בין הלקוחות.

לא מן הנמנע שהתוכנית העסקית תמליץ על הקמת מערך שירות לקוחות במסעדה כדי לייעל את שירות ההזמנות ולשפר את החוויה של הלקוחות.

6. מערך ניהולי, ארגוני ופיננסי

יש חשיבות רבה לניהול הארגוני והפיננסי בכל מסעדה – חדשה או ותיקה. תוכנית עסקית איכותית ומפורטת מקדישה לכך תשומת לב רבה.

התוויות הניהול הארגוני והפיננסי רלוונטיות לבעלי המסעדה ולמנהלים השכירים שלה, ולמעשה הן תוכנית העבודה שלהם בשוטף. הניהול הארגוני והפיננסי כולל את נוהלי העבודה במסעדה, את ניהול המשאב האנושי, את הניהול הלוגיסטי, את העבודה עם הספקים וכמובן את ניהול הכספים והחשבונות.

תוכנית עסקית למסעדה מגדירה את הקשר עם נותני השירות המקצועיים כמו סוכני הביטוח, רואי החשבון ועורכי הדין ומשפרת את ההתנהלות איתם.

התוכנית העסקית מקדישה תשומת לב לניהול הפיננסי של המסעדה ולתכנון הפיננסי – לגיוס ההון, לייעול ההשקעות ולמינוף. היא מגדירה תקציב שנתי, מתכננת את תזרים המזומנים, בונה תחזית של רווח והפסד ומורה על דרכי הניהול של ההון החוזר.

בעלי המסעדה יחליטו יחד עם היועץ העסקי על סוג ההתאגדות של המסעדה ויביאו בחשבון גם את היבטי המס הנלווים לסוג ההתאגדות ואת האחריות המשפטית שחלה עליהם.

תוכנית עסקית למסעדה עם פפר פיננסים

תוכנית עסקית למסעדה ובדיקת כדאיות כלכלית עם פפר פיננסים

חולמים להקים מסעדה חדשה? רוצים לייעל את העבודה במסעדה ותיקה? אתם צריכים תוכנית עסקית ממוקדת, יעילה ומקצועית.

תוכנית עסקית היא הבסיס להתנהלות איכותית ולהצלחה בעולם המסעדנות בפרט ובעולם העסקים בכלל. היא עוזרת ליזמים לעבוד בצורה מסודרת לפי תחזית מפורטת של הוצאות והכנסות גם ברמה החודשית וגם ברמה השנתית. למעשה מדובר בתוכנית עבודה חיונית שקובעת את תקציב ההוצאות ואת יעדי המכירה. היא מעצבת את האסטרטגיה שלפיה תפעל המסעדה בענף המסעדנות באזור פעילותה. היא מסייעת ליזמים לקבוע יעדים כלכליים ולהשיג אותם, להתמקד בתוצאות ולשלוט בהן, לעקוב אחר הרווחים ולהתקדם לפי התוכנית.

תהליך הייעוץ העסקי למסעדנים כולל מרכיב חיוני נוסף שנבנה בד בבד לבניית התוכנית העסקית, והוא – בדיקת כדאיות כלכלית. זוהי בדיקה שמביאה בחשבון את מכלול ההיבטים הרלוונטיים לתהליך הקמת מסעדה, ובוחנת אם יש היתכנות כלכלית סבירה לפעילות עסקית איכותית ולרווחים. בדיקת הכדאיות הכלכלית עשויה להמליץ על יישום שינויים שיכניסו רווחים בפרק זמן סביר והיא גם יכולה להוכיח ליזמים שאין בידיהם הכלים המתאימים לפרויקט ולשכנע אותם לוותר עליו.

הצוות המקצועי של חברת פפר פיננסים מנוסה בכתיבת תוכניות עסקיות למסעדות ויעזור לכם לגבש את החזון שלכם ואת היעדים העסקיים שלכם לכדי תוכנית עסקית מדויקת.

רוצים לשמוע עוד? תוכנית עסקית היא כלי הכרחי בניהול השוטף של המסעדה ואמצעי להצלחה עסקית. אז אל תתמודדו עם ניהול המסעדה לבד ובלי תוכנית עסקית. דברו אתנו, ויחד נוביל את המסעדה שלכם בדרך הנכונה להצלחה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 072-3939687 או 054-4998200 או בוואטסאפ.

רואה חשבון אלון פפר
רואה חשבון אלון פפר

רואה חשבון מוסמך ובעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב בהצטיינות. מומחה בגיוס אשראי ומימון, ניהול כספים ובעל עשרות שנות ניסיון עבודה מצטבר בחברות מקומיות ובינלאומיות.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

לקריאה נוספת
חיפוש

תפריט נגישות

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

פפר פיננסים - סיירת המטכ"ל של היועצים הפיננסיים בישראל!
נגן וידאו אודות אלון פפר מחברת פפר פיננסים
מימון בתקופת אי וודאות ומלחמה ובפרט בזמן מלחמת חרבות ברזל