חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בדיקת הלוואה לעסק ב-3 שלבים

נתחיל בשאלון קצר המורכב מ-3 שלבים בלבד, על מנת להבין טוב יותר את הצרכים הייחודיים של העסק שלכם.

לאחר מילוי הטופס, אנחנו ניצור אתכם קשר על מנת להתאים לכם את ההלוואה המשתלמת והמתאימה ביותר!

ליצירת קשר וייעוץ מקצועי

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים
תוכן עניינים

בעלי עסקים ותיקים יודעים שתזרים המזומנים הוא הכלי הנחוץ והטוב ביותר למעקב אחר עבודת העסק ולבדיקת הצלחתו.

תזרים מזומנים הוא דוח או סדרה של דוחות המתארים את תנועת הכספים בעסק לאורך זמן – שבוע, חודש, שנה או יותר. התזרים מציג את סך התקבולים וההכנסות במזומן של העסק – כולל תקבולים מהכנסות בפועל, קבלת אשראי, תמורה מהמחאות והעברות בנקאיות שהתקבלו מצד אחד – וזרימה 'החוצה' של מזומנים בגין ההוצאות השונות של העסק – כגון תשלומי שכר, תשלומים עבור שירותים שונים וקבלני משנה, רכישת רכוש קבוע, רכישת סחורה ומלאי עסקי והחזר הלוואות.

מצד שני אף שדוח רווח והפסד מצביע על הרווחים או על ההפסדים של העסק, דוח תזרים המזומנים בוחן את תוצאות הפעילות העסקית מהפן התזרימי והכספי, מעריך את הצלחתו של העסק ומאפשר לבעל העסק ליישם שינויים בעסק ולייעל את עבודתו.

 

למה התזרים חשוב?

התזרים מראה לנו בכל רגע מה מצב העסק, כלומר מה התוצאות העסקיות, מה מצב האובליגו-האשראי, ההלוואות וההתחייבויות, וכמה נכסים נזילים עומדים לרשותו. דוחות כספיים אחרים אינם יכולים להצביע על הנתונים שהתזרים מראה.

לדוגמה דוח הרווחיות עשוי להצביע על רווחיות העסק, אך אם העסק צובר מלאי או רכוש ויש לו חשבונות רבים שלא נפרעו, יש לו בעיות תזרים, ואלה לא יתבטאו בדוח הרווחיות. ולכן בעיות בתזרים אפשר לאתר רק בתהליך מדויק של ניהול תזרים.

עסק שמחזיק נכסים נזילים מועטים ואין בו ניהול תזרימי, הוא עסק בסיכון. הוא עלול להשתמש בהלוואות לצורכי הישרדות ולא לצורכי צמיחה, לחרוג ממסגרת האשראי שלו, לשלם ריביות גבוהות על הלוואות לא מתאימות ולערער את יציבות הקשרים שלו בבנק. עסק כזה ייכנס לחובות, ייגרר להלוואות נוספות ויסתכן בחדלות פירעון. לעומת זאת, עסק שמקפיד לשמור על תזרים מזומנים חיובי, נהנה משקט תעשייתי ומסוגל לתכנן את הפעילות העסקית העתידית.

כיוון שהתזרים הוא אחד הכלים החשובים ביותר לבחינת הצלחתו של העסק, ניהול התזרים ומעקב יום-יומי אחריו הם בין הדברים החשובים ביותר שכל בעל עסק צריך לעשות. יש לזכור כי עסק יכול להיות רווחי מבחינה פיננסית (תוצאתית), דהיינו דוח רווח הפסד של העסק יצביע על רווחיות של עודף הכנסות על הוצאות, אך בד בבד גירעון בהון החוזר התזרימי של העסק יכול חס וחלילה להביא לקשיים תזרימים ואף לסגירתו בשל קשיים פיננסים ומחסור במזומנים לניהול השוטף.

יתרה מכך, ישנם עסקים רבים שנמצאים בצמיחה מואצת ומציגים רווחיות מתמדת, אך אם הצמיחה אינה מגובה בתזרים שוטף שיממן אותה, העסק עלול להיקלע למצוקת מזומנים שתסכן את קיומו.

שלושת הרכיבים המרכיבים יחד את התשתית של העסק הם הכנסות, תזרים ורווחיות. אם אחד מהרכיבים הללו אינו נבחן בקביעות, בעיות בתפקוד העסק לא יאותרו בזמן, והעסק עלול להגיע לחדלות פירעון ולקריסה.

עסקים רבים אינם מקפידים לבחון את התזרים וסובלים מבעיות נזילות שמאלצות אותם לסגור את דלתותיהם. בעליהם נשארים עם חובות גדולים ומתקשים לצאת מהם במשך שנים רבות.

התזרים הוא כלי פיננסי חיוני ומשמש כחבל הצלה של ממש גם לעסקים בתחילת דרכם. הוא לא רק מצביע על מצב העסק בכל רגע נתון, הוא גם מראה לבעלי העסק אם ההתנהלות העסקית שלהם נכונה וגם משפיע על הרווחיות של העסק, על כושר הפירעון שלו ועל התקדמותו.

לעסקים בשלבי ההקמה יש הוצאות רבות והכנסות מעטות. לרוב הם מסתמכים על הלוואות, על מסגרות אשראי או על חסכונות אישיים מהעבר. על כן ללא תכנון נכון של תזרים המזומנים ועבודה לפי תוכנית עסקית שנכתבה ותוכננה מראש, בעלי העסק ימצאו את עצמם בקשיים תזרימיים וייקחו הלוואות מיותרות עוד בשלבי ההקמה, דבר שעלול להביא לקריסת העסק בסופו של דבר.

גם בעסקים פעילים ואף בעסקים ותיקים יש לעיתים בעיה קשה של תזרים מזומנים בשל התנהלות עסקית לא נכונה. אף שהתזרים הוא אינדיקטור משמעותי בכל שלב של הפעילות העסקית, לא כולם מודעים לחשיבותו או יודעים איך לנהל אותו נכון.

 

ניהול תזרים

 

למה חשוב לנהל דוח תזרים מזומנים?

התזרים מסייע לבעלי העסק להבדיל בין רווח, בין הכנסות ובין נזילות. הוא יכול לאתר בעיות פיננסיות גם בעסק רווחי לכאורה ולהצביע על תזרים שלילי.

חשוב להבין שהצלחה עסקית אינה נמדדת רק במכירות ואף לא במכירות רווחיות. הצלחה עסקית נמדדת בהון הנזיל שנשאר בעסק ומאפשר לו להתנהל בלי להזדקק למימון חיצוני. ניהול תזרים מזומנים הכרחי גם לעסקים בקשיים וגם לעסקים רווחיים שנמצאים בצמיחה מתמדת כדי שיוכלו להישאר רווחיים וימשיכו לצמוח.

בין שאתם נמצאים בשלבי ההקמה של העסק, בין שאתם מנהלים עסק חדש, ובין שאתם מנהלים עסק ותיק ורוצים להשביח את פעילותו ולשפר את התוצאות שלו, אתם צריכים להכיר את התזרים העסקי שלכם מקרוב וללמוד איך לנהל אותו.

 

מכוונים להצלחה עסקית? כך תנהלו את תזרים המזומנים שלכם ותמנפו את העסק.

 

איך לנהל את תזרים המזומנים בעסק?

אף שבתיאוריה זה נשמע קל, ניהול תזרים מזומנים הוא לא עניין של מה בכך. למעשה, לא נגזים אם נאמר שהתזרים הוא מד הדופק של העסק, וכדי שהעסק ישרוד ואף יצמח וישגשג, על בעל העסק להשאיר את האצבע על הדופק. בעלי עסקים רבים מתלבטים בנושא ניהול התזרים ותוהים איך לייעל אותו.

אפשר לומר בבטחה שכדי לנהל תזרים מיטבי צריך להקדיש זמן לניהול הפיננסי של העסק ולהשקיע בכך מאמצים ומשאבים. זה נכון שלא תמיד יש מי שיכול לעזור לבעל העסק בניהול הפיננסי – במיוחד בשלבי ההקמה של העסק ובשנת עבודתו הראשונה – אך אסור להזניח אותו. אם אתם מנהלים עסק חדש ומתקשים להקים תשתית פיננסית איכותית ולנהל את התזרים, תוכלו להפיק תועלת מעבודה עם יועץ עסקי פיננסי שיתווה לכם דרך מתאימה לכך.

ייעוץ עסקי פיננסי יפתור לכם את בעיות התזרים וישחרר את העסק ממערבולת ההלוואות והחובות שהוא נקלע אליה. בפפר פיננסים תקבלו את כל הכלים לניהול תזרים המזומנים של העסק, תייעלו אותו ותוכלו למנף במהירות את העסק ואת הרווחים הנצברים.

ניהול תזרים המזומנים עוזר לבעל העסק לנהל את תנועת הכספים בעסק בתקופת זמן מוגדרת ולמדוד את התוצאות שלו ולא רק לכמת את הרווחים שהוא מניב. תזרים שלילי יכול להעיד על הפסדים מצד אחד ועל מצב מתמשך של גירעון בהון החוזר או על השקעות נכבדות בעסק ברכוש קבוע למרות רווחיות בפועל מצד שני.

תזרים חיובי מנוהל ביעלות ומעיד על עסק רווחי שבו ההכנסות עולות על סך ההוצאות ועל ההון החוזר חיובי. על  כן רווח  חיובי בדוח רווח הפסד אינו מעיד בהכרח על הון נזיל, והיעדר נזילות עלולה לסכן את קיומו של העסק. בשל כך מעקב קבוע אחר תזרים המזומנים יכול לעזור לבעל העסק לתכנן את הפעילות העסקית, לייעל את תנועת הכספים בעסק או לגייס ממון להבטחת הנזילות.

ניהול תזרים המזומנים, אם כן, הוא ניהול תזרימי מחושב של כל העסקאות הכספיות המבוצעות בעסק וחישוב הרווחים מול ההפסדים כולל השוואה של הוצאות מול הכנסות, קניה מול מכירה שוטפת של סחורה וההשקעות מול מכירות הוניות, וקביעת השורה התחתונה התזרימית של העסק בכל רגע נתון.

 

מהו דוח תזרים מזומנים?

דוח תזרים המזומנים כולל את כל תנועת הכספים בעסק ומצביע על יעילות ניהול תזרים בכל רגע נתון. דוח התזרים מסכם את הכספים שנכנסים לעסק, ואת הכספים שמוזרמים החוצה מהעסק לאורך תקופה. דוח התזרים מציג לבעל העסק את כל הנתונים על התשלומים שהתקבלו ועל התשלומים שעוד צפויים להתקבל, על התשלומים שיצאו ועל התשלומים שעוד צפויים לצאת, על החשבוניות שהופקו, על הרכישות שבוצעו, על השכר ששולם, על החזרי הלוואה שירדו ו/או על הלוואות חדשות שהתקבלו ועוד.

הדוח עוזר לבעל העסק להשוות את ביצועי העסק לתחזיות העסקיות שהוגדרו מראש כדי לקבוע אם יש צורך ליישם שינויים בפעילות העסק, לצמצם הוצאות, לייעל את השימוש בכספים או לחפש אפיקי מימון חדשים, וכדי להבטיח שהתזרים יישאר חיובי ויהיה לעסק די הון נזיל להבטיח את קיומו.

 

 

ניהול תזרים מזומנים לעסק

 

ניהול תזרים מזומנים לעסק

כדי לנהל עסק מצליח ורווחי לא די במעקב אחר תזרים מזומנים לעסק, צריך גם לנהל אותו ביעילות ובדייקנות.

אם תתייעצו עם כל בעל עסק מצליח או עם כל יועץ פיננסי מנוסה, תבינו שהדרך היעילה ביותר לנהל את תזרים המזומנים היא לעקוב אחר ההוצאות הקבועות והמשתנות של העסק וגם אחר כל הוצאות האחרות שאינן מתוכננת.

מעקב תדיר אחר הוצאות העסק עוזר לבעל העסק להישאר תמיד עם יד על הדופק, לבחון את הביצועים הפיננסיים של העסק, לשנות את התחזיות שלו או לשפר אותן ולקבל החלטות טובות יותר בנוגע להשקעות עתידיות והעיתוי הנכון שלהן או בנוגע לגיוס משקיעים ו/או הלוואות חדשות לעסק.

כיוון שפעילות עסקית היא דבר דינמי שמשתנה מרגע לרגע, ניהול יעיל של תזרים המזומנים יכול לסייע לבעל העסק להתמודד עם כל אתגר שנקרה בדרכו – עסקי או פיננסי, להתגבר עליו, להגדיר יעדים מציאותיים שמבוססים על ביצועים קודמים ולתכנן את העתיד.

דו"ח תזרים המזומנים מסייע לבעל העסק להתגבר על אחת הבעיות הקשות ביותר בעסק – הערכת יתר של ההכנסות הצפויות והמעטה בערך ההוצאות.

הדוח מחייב את בעל העסק להתמודד עם המציאות בזמן אמת ולא רק פעם בשנה בבדיקת הדוח הכספי השנתי, ומאפשר לו להסתגל טוב יותר למצב וליישם את השינויים המידיים שנדרשים.

הדרך הטובה ביותר לנהל תזרים ביעילות היא להשקיע בניהול הפן הפיננסי של העסק או להיעזר ביועץ פיננסי מקצועי ומיומן. עם פפר פיננסים תוכלו להבטיח לא רק את היעילות של תזרים המזומנים אלא גם את הצלחתכם ואת הצלחתו של העסק.

 

איך לשפר את תזרים המזומנים?

כאמור חלק מהותי ובלתי נפרד מעבודת ניהול תזרים מזומנים לעסק הוא תיקונו ושיפורו ומעקב אחריו בכל רגע ורגע. חשוב מאוד לנקוט צעדים לשיפור התזרים.

איך עושים זאת? חוסכים בהוצאות ומשפרים את מערך הגבייה מצד אחד, ומצד שני מגיעים להסדרים טובים יותר לגבי עיתוי התשלום לספקים, מנהלים משא ומתן עם המוסדות הפיננסיים על ההחזרים החודשיים ומנסים להתאים אותם למצב הפיננסי, מצמצמים עלויות בלי להתפשר על האיכות ובלי לפגוע במוצרים או בשירות שניתן ללקוחות.

רוצים לשפר את תזרים המזומנים? התנהלות חסכנית היא שם המשחק והדרך היעילה ביותר להבטיח את הישרדותו של העסק. התחילו לחסוך בכל תחום, שפרו את עבודת המחלקות, ארגנו אותן מחדש, יעלו את מערך הלוגיסטיקה ואת השירותים, ערכו שינויים בעבודה עם הספקים או חפשו ספקים זולים ואיכותיים יותר וזרזו את הגבייה מהלקוחות. כך תוכלו לשפר גם את תזרים המזומנים, גם את התחזיות וגם את התוצאות העסקיות.

 

תזרים מזומנים לעסק

 

למה תזרים מזומנים חיובי חשוב?

תזרים מזומנים חיובי חיוני להצלחת העסק לאורך זמן. תזרים חיובי מאפשר לבעל העסק לעמוד בהתחייבויותיו ללא קושי, לפנות למוסדות פיננסיים – גם בנקאיים וגם חוץ־בנקאיים, להציג את נתוני העסק ולמנף אותם כדי להגדיל את מסגרת האשראי או לגייס ממון נוסף ולחפש אפיקי השקעה חדשים.

כשהתזרים חיובי, עבודת העסק איכותית ויעילה, ואפשר להתחיל בתהליכי הבראה או השבחה ולקדם את צמיחתו של העסק.

לעומת זאת, לתזרים שלילי יש השלכות קשות שעלולות לערער את יציבות העסק ולסכן את פעילותו.

לכן חשוב מאוד לנהל את כספי העסק ביעילות כדי לשמור עליו רווחי ועל התזרים חיובי לאורך זמן ולאפשר לעסק לצמוח ואף להתרחב.

תזרים מזומנים חיובי הוא תוצר של תכנון לטווח ארוך, התנהלות מושכלת, מעקב אחר ההכנסות וההוצאות, איתור החולשות והחוזקות של העסק, זיהוי התחומים הזקוקים לשיפור ויישום שיפורים נחוצים. תזרים חיובי משמש את בעל העסק לא רק בתקופות של רווחה ושגשוג אלא גם בתקופות של משבר ועוזר לו להיערך למשבר ולשרוד אותו.

ניהול תזרים מזומנים חיובי נחוץ לעסק בכל שלב, אך צריך להקדיש לו זמן, משאבים ותשומת לב, וצריך להשתמש בו היטב כי הוא המדד הטוב ביותר להצלחת העסק ולהבטחת עתידו.

 

ניהול תזרים מזומנים עם פפר פיננסיים

מנהלים עסק ורוצים לשפר את התוצאות שלו, להגדיל את הרווחים ולהבטיח את עתידו? השקיעו בניהול התזרים ושימרו על פוטנציאל הצמיחה של העסק בשוק המשתנה ללא הרף.

אם תבינו את תנועת הכספים בעסק, תוכלו לנצל נכון את המשאבים שלו, לממש את התחזיות העסקיות, לקבוע יעדים חדשים ולהגשים אותם בתוך זמן קצר.

רוצים לדעת איך לעשות את זה נכון? דברו איתנו.

חברת פפר פיננסים תעזור לכם לבחון את תזרים המזומנים שלכם ולאמוד את יעילותו ותתווה לכם דרך להצלחה עסקית מהירה. לקביעת פגישת ייעוץ לגבי תזרים מזומנים ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה בטלפון או בוואטסאפ.

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

לקריאה נוספת
חיפוש

תפריט נגישות

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

פפר פיננסים - סיירת המטכ"ל של היועצים הפיננסיים בישראל!
נגן וידאו אודות אלון פפר מחברת פפר פיננסים
מימון בתקופת אי וודאות ומלחמה ובפרט בזמן מלחמת חרבות ברזל